Om mig

Mitt foto
Fyrabarnsmamma och författare till boken "Farligt på riktigt" - "Oikeasti vaarallista". Finns i bokhandlarna, t ex www.adlibris.fi (Finland) eller www.adlibris.com (Sverige). Kontakt: farligt@hotmail.com.

onsdag 31 mars 2010

Välkommen!


"Skriv en blogg om barns rädslor, det finns de som bloggar om mycket mindre intressanta saker" sade min vän Fredrik till mej när jag berättade att jag skulle ge ut en bok om hur små barn uppfattar faror.

Jag tror att barns rädslor är en viktig och drivande kraft i barnets utveckling. Jag har sett det upprepade gånger hos mina egna barn. Rädslan är ett tecken på att barnet tar ansvar. När rädslan släpper och barnet förstår sambandet går det vidare i sin egen utveckling och uppfattning om sin omvärld.

Ett exempel: Min femåriga dotter Siri, som hittills varit familjens Pippi Långstrump, är rädd för levande ljus. Det är helt uppenbart att hon har förstått att ljus kan leda till eldsvådor. Men hon har svårt att inse att det inte finns ett kausalt samband mellan ljus på födelsedagstårtan och ett nedbrunnet hem.

Jag kommer att varva denna blogg med nyheter från vardagen i Stockholm med nyheter om bilderboken "Farligt på riktigt?" Boken är illustrerad av Maarit Gunnervall och ges även ut på finska med titeln "Oikeasti vaarallista?". Boken ges ut i april 2010. Lanseringsparty på café carusel i Helsingfors den 9 maj kl 13-15. Alla är hjärtligt välkomna!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Karin, vi vill ha en lanseringsparty i Stockholm också!! Här finns det massor av föräldrar och barn med eller utan rädslor som älskar dig och skulle vilja vara med!!!

    SvaraRadera
  3. toppen. då blir det fler partyn.

    SvaraRadera